Donant forma a la proposta formativa

Primerament hem continuat en profunditzant en els coneixements sobre el col·lectiu amb el que volem treballar, l‘adolescència i la joventut com a període vital que es caracteritza sobretot pels canvis físics i canvis socials (amb una gran importància de cerca d’identitat i de les relacions amb els grups d’iguals). La sexualitat i les drogues son dos aspectes que comencen a ser presents a la vida dels joves d’una manera que encara no havien viscut i que tenen un gran transcendència per a ells tant en el seu present com per al seu futur.

A l’hora de pensa com treballem amb ells, un dels aspecte que més hem destacat és que, tot i que partim del voler treballar la sexualitat i les drogues amb els joves, és imprescindible que el treball que fem parteixi de les seves necessitats, interessos i curiositat i que el procés formatiu sigui seu. És a dir, que sigui una construcció autònoma en la que l’educador/a no imposi una manera de fer o de veure, sinó que pugui fer el paper que els adolescents i joves li requereixin. Ara bé, com es concreta aquesta idea que tots/es parlem i diem tantes vegades a les assignatures que treballem? Partirem de l’òptica que l’educador té uns recursos, ha investigat però el que farà és ajudar al procés que ells/es facin i facilitar eines i recursos i maneres de fer-los servir. (el blog, delicious, entitats, materials, visites, etc.)

Anirem pensant una manera, tot i saber que és en la pràctica que podem realment assajar, equivocar-nos i tornar-ho a provar.

Partint d’aquest dos temes, hem pensat uns eixos sobre el que pensar el treball i que serveixin com guia.

Drogues

Investiguem

Drogues: Què son? Quina informació ens arriba? Què ens han explicat? (elles i ells treballen en petits grups, cerquen, posen en comú, elaboren la informació i la comparteixen a en un blog, a classe, etc.)

    • Què trobem a la web? (recursos, pàgines, quines visions es donen, etc)

    • Anem a parlar amb gent o ve gent a parlar. (visites a col·lectius, entitats, etc. que ells hagin triat a través de la cerca que han fet, o altres que coneguin, etc.)

Parlem

Les drogues, els amics i el temps lliure: Com ho veiem? Com ho vivim? (grups de discussió amb la creació d’algun tipus de material sobre el que n’hem extret. També es pot preparar el debat anteriorment, que cada grup s’encarregui de dinamitzar una sessió, etc. i també es poden plantejar tallers de col·lectius sobre un tema concret, etc.)

Sexualitat

Investiguem

Sexualitat: Què és? Quina informació ens arriba? Què ens han explicat? (línia de treball com en el tema de drogues)

    • Què trobem a la web?

    • Anem a parlar amb gent o ve gent a parlar.

Parlem

Sexualitat, salut, relacions i gènere: Com ho veiem? Com ho vivim? (línia de treball com en el tema de drogues)

Contexts de treball

Hem pensat també que estaria bé pensar una proposat formativa que fos flexible i que es pogués donar en diferents contexts, és a dir, que fos com una línia de treball que des d’on sorgissin les ganes de treballar tant el tema de drogues com el de sexualitat, se’n poguessin fer servir alguns aspectes, tots, canviar-ne d’altres, etc.

  • A les escoles i instituts: en horari de tutoria durant un curs sencer, com un mòdul a treballar durant un trimestre, etc. En format de tallers, puntuals o un conjunt de tallers. Com a projecte de classe tranversal, etc.

  • Tallers en centres cívics i socials als barris, en associacions.

  • En espais d’educació en el temps de lleure: esplais, cau, associacions de joves, etc.

Ara ve la segona qüestió important del projecte: la utilització d’eines Web 2.0. Voldríem que aquests recursos facilitessin i amenitzessin el procés i que alhora, el fer servir eines web 2.0 ens ajudés a conèixer més com fer servir la xarxa per als temes que ens interessen i com a eines educatives.

En aquest sentit han sorgit diverses idees de com tirar endavant el projecte

Crear un recurs web 2.0 com a plataforma de recursos i d’intercanvi educatiu. Podem veure’n un exemple fet a través d’un blog: http://totseduquem.wordpress.com/

El blog com a instrument central on plasmar el procés dels joves i on intercanviar, així com altres eines web 2.0: delicious, xarxes socials, wikis, etc.

Ens agradarien suggeriments, propostes i dubtes que tingueu sobre el que heu llegit així ens ajudeu a donar-li forma!

Veiem que hem desenvolupat aquestes idees partint d’una base molt àmplia i que potser per això ens costi una mica concretar o desenvolupar-ho, haurem d’escollir on centrem l’atenció.

Continuarem treballant, aprofundint en cada aspecte que hem assenyalat per a que acabi tenint cara i ulls com a projecte!

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s